De Vereniging

De Vreeing werd opgericht op 6 maart 1977.Voor die tijd werd de groenstrook langs de spoorlijn ook al gebruikt voor tuinieren door de toenmalige wijkbewoners. In 1977 wees de gemeente Amersfoort de groenstrook officieel aan als volkstuinencomplex.

Veel mensen vragen zich af wat de naam “de Vreeing”  betekent. Op de Veluwe en ook in de Achterhoek gebruikt men het woord “vree”, wat staat voor afzetting/afrastering; daar is de naam van de vereniging een afgeleide van.

De Vreeing is uitgegroeid tot een gezellige vereniging met een diversiteit aan leden die een gemeenschappelijke interesse in tuinieren hebben. Het tuinencomplex is gelegen in de wijk Liendert, en bestaat momenteel uit 72 tuinen.

De tuinen zelf zijn uiteraard niet voor het publiek toegankelijk, maar een lid van de tuincommissie zal u graag inlichten over het complex en de vereniging.

Op het complex zijn tuinen te huur vanaf 50 m2 tot 150 m2.
Omdat er veel belangstelling is voor een volkstuin, hanteren wij een wachtlijst (zie onder lid worden).We hebben op dit moment een wachtlijst van meer dan 10 personen.

Iedereen met een tuin op het complex is lid van de vereniging.                                     Alle leden
– betalen contributie.
– onderhouden hun tuin en de aan de tuin grenzende paden.
– doen mee aan de gemeenschappelijke klusdagen.

Aan het begin van het jaar vindt de Algemene Ledenvergadering plaats. Onder het genot van een drankje wordt het voorgaande jaar besproken en het nieuwe jaar met elkaar begonnen.